اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود
اخلمد / اخلومد

اخلمد / اخلومد

منطقه ای سر سبز از رشته کوه های بینالود

کشف 2 فسیل عصر ژوراسیک و کربونیفر در اخلمد


خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از کشف دو فسیل حلزون عصر ژوراسیک و کربونیفر در منطقه ییلاقی اخلمد چناران خبر داد.
حمیدرضا نیک‌پور امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: کشف این نوع فسیل‌ها می‌تواند برای شناسایی دوره‌های پس از عصر یخبندان و دیرین‌شناسی دو منطقه به باستان‌‌شناسان کمک کند. 
وی اظهار داشت: یکی از این صدف‌ها از نوع کاستریوسراس و دیگری لتنوس که اولی متعلق به دوره کربونیفر و دومی متعلق به ژرواسیک زیرین تشخیص داده شده است. 

نیک‌پور افزود: با بررسی مشخصات این نوع فسیل‌ها از نوع آهکی بوده و یکی از انواع مختلف آهک‌ها به شمار می‌آیند که با توجه به وجود گسل‌های آهکی در منطقه اخلمد وجود این امر توجیه‌پذیر است. 
وی با اشاره به اینکه فسیل‌ها عمدتاً در سنگ‌های رسوبی مانند آهک‌ها، گل‌سنگ‌ها و یا ماسه‌سنگ‌ها یافت می‌شود گفت: تعداد فسیل‌ها در نهشته‌های عمیق دریا نسبت نهشته‌های کم‌عمق به دلیل اینکه رسوبات سریعتر ته‌نشین می‌شود بیشتر است. 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی ‌تصریح کرد: فسیل‌ها ممکن است بدون خردشدگی و به صورت سالم وجود داشته باشند، اما معمولاً به شکل قطعه‌قطعه وجود دارند. 
وی در ادامه گفت: سنگ‌های دانه‌درشت‌تر نظیر ماسه‌ سنگ‌ها معمولاً فسیل زیادی ندارد البته نوارهای ماسه‌سنگی از این حالت مستثنی هستند، چرا که اینها معمولاً دریایی هستند و ممکن است به صورت محلی غنی از فسیل باشند. 
‌فسیل‌های کشف شده به دو نوع گاستریوسراس و امالتئوس است که گاستریوسراس صدف آن تقریباً کروی شکل است، بستن ناف نسبتاً وسیع و مقطع پیچش پهن و فرو رفته است، شیارهای روی ناف ظریف بوده و همراه با دکمه‌های درشت در شانه ناف ناحیه شکمی را قطع می‌کنند سن آن کربونیفر بالایی تشخیص داده شده است و نیز امالتئوس صدفی فشرده و تقریباً اینولوت با ناف کم عمق (اکسی کن) مشخص دارد مقطع پیچش در این زواره در ناحیه شکمی است. شیارهای روی شانه به طرف جلو متمایل می‌شوند و ناحیه شکمی را قطع می‌کند که یک اثر طناب مانند را نشان می‌دهد. سن آن ژوراسیک زیرین (پلی انسباخین» تشخیص داده شده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد